zondag 19 september 2010

Stelling: Computergames waar je niets van leert moeten worden afgeschaft.

Deze stelling kwam ik tegen op het internet (debatinstituut.nl). Het deed me denken aan een verjaardag waar ik afgelopen zomer was. Op de verjaardag hoorde ik twee vrouwen een discussie voeren over de computergames van hun kinderen, een van de vrouwen zei: “Als mijn zoon dan zoveel “gamed”, wil ik op z’n minst dat hij iets van leert van die game!”
Ik heb er over na zitten te denken en ik ben het oneens met de stelling dat computergames waar je niets van leert afgeschaft moeten worden. Computergames zijn er namelijk niet alleen om wat van te leren naar mijn mening, voorop staat dat je lol moet beleven aan de game, of je er nu wat van leert of niet. Ik vraag me ook af: Waarom zou je iets moƩten leren van een game? Wie bepaalt dat? Het is een vrijetijdsbesteding, een uitlaatklep of ontspanning voor mensen. Bovendien leer je bij andere vrijetijdsbestedingen ook niet altijd iets, denk bijvoorbeeld aan hardlopen of voor de kinderen onder ons: hinkelen. En nu hebben we het over computergames, maar dan zouden dus ook films afgeschaft moeten worden waar je niets van leert?
Bovendien zijn er ook games die een educatief doel dienen. Sommigen hiervan worden al in het onderwijs ingezet. Als ouder zou je dus ook games voor je kinderen kunnen kopen waar een educatief doel mee gemoeid is.
Maar het is moeilijk vast te stellen van welke game je kind wat precies leert. Zo zal het dan ook heel lastig worden om te bepalen welke computergames er afgeschaft moeten worden. Daarbij zullen sommigen argumenteren dat er van iedere game wel iets te leren valt, anderen staan daar weer lijnrecht tegenover. Zelf denk ik dat je onbewust van iedere game wel iets leert, net zoals van films, puzzelen, tuinieren en andere vrijetijdsbestedingen. Denk bij leren ook niet alleen aan rekenen of taal, maar ook aan fysieke vaardigheden als hand en oog coƶrdinatie of reactiesnelheid.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten